Je M'apelle Mussy
dengki atau iri hati, mana satu yg dibenarkan..anda rasa?

dengki bermaksud kita rasa kurang senang dengan kelebihan yang org lain ada dan kita kalo boleh, kelebihan tu hilang dari dia atau ada pada kita..

iri hati pula kita rasa cemburu dgn kelebihan org lain dan kita cuba sedaya upaya kita untuk dapat kelebihan tersebut..

jadi, mana satu yg boleh??dengki atau iri hati..

kebanyakkan kes org benci kat kita sebab kita dengki kat orang..orang kata hati busuk..mengapa ek..
kalo rasa dengki je, semua gi jumpa bomoh..sikit-sikit bomoh..aduhai, ini la zaman moden..nak berniaga pun guna bomoh untuk dapat untung lebih sikit..tapi akhirat tak amik peduli..pernah dahulu, kes benar ni, sebuah keluarga bergaduh sesama adik beradik sebab percaya kat bomoh..sebab bomoh kata adik pergi sihir kakak..tak pasal-pasal gaduh sampai bertahun-tahun..
ni la akibat dengki..tapi ada banyak lagi contoh lain pasal dengki..tetapi dari segi pemikiran logik kita, wajar kah kita dengki????

mengapa tak guna iri hati..

jika kita ingin kan sesuatu benda sama mcm org lain, jom kita berusaha tapi bukan menjatuhkan org lain..
tak salah untuk iri hati, tapi kita kene tahu mcm mn bentuk iri hati tersebut..
contohnya, dalam sukan,.kita iri hati dengan kawan kita sebab dia terer main, tapi kita kurang sikit.. so, kita sendiri yang perlu banyakkan latihan tapi bukan nya tackle kawan tu sampai cedera berbulan-bulan tak dapat main..

apa yg ingin di coret kan disini, tak guna kita dengki mendengki..tapi kita cabar diri kita untuk berjaya macam mereka yg kita cemburu..

dalam hidup ini, kita tak boleh fikir pasal nak jatuhkan orang tapi kita kene fikir solution untuk jadi macam mereka yg berjaya..
0 Responses